• darkblurbg

Diane Middelkoop: ‘Onderwijsbestuurders zijn hard nodig om het maximale eruit te halen’

Diane Middelkoop
Gepubliceerd op: 15-02-2022

Een groot en stevig netwerk van onderwijsbestuurders dat voortdurend bezig is met professionaliseren, dat heeft VvOB-bestuurslid Diane Middelkoop voor ogen met de VvOB. En daar wil zij zich voor inzetten. “We hebben al bijna 400 leden, dus we zijn goed op weg.”

Elf jaar nu, is Diane Middelkoop zelf onderwijsbestuurder. Een baan die haar op het lijf is geschreven. Ze kan het weten, want haar CV is net zo divers als dat die lang is. Ze begon als musicus: ze volgde het conservatorium waar ze ook haar man ontmoette. Hij bleef in de muziek maar Middelkoop gooide het roer om na de geboorte van hun vier kinderen.

“Musicus zijn is prachtig, maar het is voor je eigen ziel en je eigen hart. Ik ben behalve dat, ook iemand die graag met mensen omgaat en die wil beïnvloeden. Ik wil ertoe doen. Ik ben toen rechten gaan studeren en op mijn veertigste kreeg ik een baan als juridisch adviseur bij Verus. Daar is mijn link met het onderwijs verstevigd.”

Zo goed mogelijk onderwijs bieden

Na een aantal jaar te werken als arbeidsrechtjurist vond ze het werkveld te begrensd. Het leidde haar naar adviesbureau BMC waar ze aan de slag ging als interimmanager en consultant. Vervolgens ging ze bij een groot onderwijsbestuur in Amsterdam als bestuurder aan de slag. Dat is nu elf jaar geleden. Inmiddels zit ze alweer drie jaar bij PCBO Rotterdam-Zuid. Een organisatie van 31 basisscholen die met uitzondering van het SO en SBO, allemaal (‘ik haat het woord’) achterstandsscholen zijn. “Een fantastische club om voor te werken. In het hart van de cumulatie van problemen houden wij ons bezig met zo goed mogelijk onderwijs bieden aan deze doelgroep.”

Naast dit werk is ze ook voorzitter van de Onderwijstafel Rotterdam. Daarin zijn alle onderwijssoorten verenigd om de doelstellingen vanuit het nationaal programma Rotterdam-Zuid uit te voeren. Diane Middelkoop zit in het bestuur van dit twintig jaar durend overheidsprogramma dat de enorme problemen van Rotterdam-Zuid aanpakt. “Het geeft mij een heel brede blik op de samenleving. En het doordringt mij van het besef dat je al die maatschappelijke problemen in de klassen terugziet. Mijn taak in het geheel is om te zoeken naar verbanden en samenwerkingen om oplossingen te bedenken, om het beter te maken.”

Beroepstrots

Een goed bestuurder kan zo veel toevoegen aan de omgeving van de scholen. Daar is Middelkoop van overtuigd. “Het is echt een vak. En het is hard nodig dat het vak ontwikkeld wordt. Ik ben zelf onbezoldigd bestuurslid geweest van de school van mijn kinderen, heb meegemaakt dat we bestuur op afstand werden, en ben nu dus bezoldigd bestuurder. Ik heb die ontwikkeling meegemaakt en we zijn nog niet klaar. We kunnen niet zeggen dat we overal in Nederland goede schoolbesturen hebben. Maar dat moeten we wel voor elkaar gaan krijgen.” Dit motiveert haar om zich in te zetten als bestuurslid van de VvOB. “We moeten vol inzetten op professionalisering en, ook heel belangrijk, op beroepstrots.”

Dat laatste, realiseert ze zich, is misschien niet zo makkelijk als je niet in één zin kunt uitleggen wat je nu precies doet binnen het onderwijs. “Als iemand mij dat op een verjaardag vraag komt er snel een hele riedel. We moeten zorgen voor voldoende middelen, genoeg en gekwalificeerd personeel, dat het onderwijs verbetert, enzovoorts. Het is moeilijk om in één zin je meerwaarde te benoemen. Maar ik ben ervan overtuigd dat goede bestuurders hard nodig zijn om het maximale uit het onderwijs te halen ten behoeve van de leerlingen en alle medewerkers.”