• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Een goed imago: je drie seconden gaan nú in

Gepubliceerd op: 17-11-2021

“Mijn verhaal is soms vervelend om te horen. Maar als je niet weet wat je uitstraalt, is het nog veel erger.” Met deze prikkelende boodschap stapt imagodeskundige Zabeth van Veen het podium op. Als VvOB hebben we haar gevraagd hoe wij als beroepsgroep ons imago kunnen verbeteren. Haar antwoord: het imago van een totale beroepsgroep veranderen? Dat lukt je niet. Je bent zélf aan zet, en daar heb je drie seconden de tijd voor.

Drie seconden, dat is de tijd dat de ander zich een beeld van jou vormt. “Of je het nu wilt of niet, een imago is nep. Het gaat niet om wie jij echt bent, het gaat over vooroordelen en waardeoordelen”, aldus Zabeth van Veen. “Daar hebben we mee te dealen. Daarom is het belangrijk te weten wat je uitstraalt, en dat de eerste drie seconden van een ontmoeting te veranderen.” Een voorbeeld? “Kom je chagrijnig binnen en discussieer je daarna fel, dan zeggen de mensen: hij was chagrijnig. Kom je vrolijk binnen en discussieer je daarna fel, dan zeggen ze: hij zat er goed in.”

Betrouwbaar

Een goed imago is voor ons allen van groot belang. “Het doel van je imago verbeteren is ervoor zorgen dat je publiek je betrouwbaar vindt”, aldus Zabeth. “Als onderwijsbestuurder kun je het imago van de afstandelijke vergadertijger hebben. Buig dat om: je bent relevant, je hebt kennis en ervaring, je weet wat er speelt. Dat moet je laten zien. Maar bedenk: je werkt alleen aan je eigen imago. Als een collega in Limburg iets verkeerd doet, dan heeft de bestuurder in Friesland daar last van.”

Inhoud en vorm

Je imago bestaat uit twee componenten: inhoud en vorm. Er zijn twee ‘locaties’ om aan je imago te werken: digitaal en in persoonlijke ontmoetingen. Elke plek vergt een eigen aanpak, maar er zijn overeenkomsten, laat Zabeth zien.

Wat betreft de inhoud is het belangrijk om jezelf goed voor te stellen. “Op LinkedIn betekent dit: besteed aandacht aan je profiel. Beschrijf concreet wat je allemaal doet”, aldus Zabeth. Zo laat je zien hoe complex en veelzijdig je werk is. Bij persoonlijke contacten kun je jezelf voorstellen met een boodschap die je vooraf hebt samengesteld en telkens opnieuw gebruikt. “Noem in twee zinnen je naam en functie, maar vooral wat dit inhoudt. Een derde zin verzin je ter plekke, om aan te sluiten bij de persoon en de situatie.”

Naast inhoud is vorm een bepalende factor voor het imago. Kleding, de vorm van je bril, gezichtsuitdrukking: met humor en zelfspot toont Zabeth hoe dit je imago opbouwt of afbreekt. Tijdens de ALV oefenen we met onszelf voorstellen, en zien we wat het effect is van de vorm van je bril als twee leden op het podium van bril wisselen.

Het bestuur daagt een ieder uit om thuis verder te werken aan je imago. Hulp of meer inspiratie vind je in de hand-out van Zabeth van Veen, die de leden per mail bij deze nieuwsbrief hebben ontvangen.